Hoe herken je een versleten impeller(pomp) bij je Volvo Penta motor?

De impeller is een cruciaal onderdeel van het koelsysteem van je Volvo Penta motor. Het kleine rubberen schoepenwiel (Impeller) pompt koelwater door de motor om oververhitting te voorkomen. Een versleten of beschadigde impeller kan leiden tot ernstige schade aan je motor. Maar hoe weet je wanneer het tijd is om je impeller(pomp) te vervangen?

In deze blog bespreken we de belangrijkste signalen van een versleten impeller, de gevolgen van te laat vervangen en hoe je problemen kunt voorkomen.

  • 🔧 Wat doet een impeller precies?

    De impeller is een flexibel schoepenwiel, meestal gemaakt van rubber, dat zich in de impellerpomp van de motor bevindt. Tijdens het draaien zuigt het impeller buitenwater aan en perst dit door het koelsysteem van de motor. Hierdoor blijft de motor op de juiste bedrijfstemperatuur.

  • Versleten impeller of impellerpomp?

    De symptomen van een versleten impellerpomp lijken sterk op die van een versleten impeller. Denk aan verminderde waterdoorstroming, oververhitting of lekkage rondom de impellerpomp. Dat is niet zo gek – de impeller en de pomp werken immers nauw samen. Waar de impeller het koelwater rondpompt, vormt de impellerpomp de behuizing en zorgt voor afdichting en geleiding van het water. Na verloop van tijd kunnen de wanden van de pomp slijten, vervormen of zelfs lekken, vooral als de impeller al eerder schade heeft veroorzaakt. Ook kunnen de afdichtingen (seals) en lagers van de pomp verslijten, wat leidt tot lekkage of een niet-optimale werking. Wordt je impeller bij elke vervanging opvallend snel beschadigd of merk je speling op de as? Lekken de keerringen of is het pomphuis en of deksel erg ingesleten? Dan is het verstandig om de volledige impellerpomp (of ten minste de pompbehuizing en keerringen) te inspecteren of vervangen. Bij oudere Volvo Penta motoren komt dit vaker voor, en tijdige vervanging voorkomt verdere motorschade of koelproblemen. Een impellerpomp gaat normaliter 5-7 jaar mee, afhankelijk van het gebruik.

Impeller Yanmar 3JH 4JH - 129470-42532

Symptomen van een versleten impeller

Let op! Is je impeller afgebroken of mist er 1 of meerdere schoepjes, zoek deze altijd op en verwijder ze uit de motor!

  • Verminderde waterstroom uit de uitlaat

    Bij een goed werkende impeller komt er een stevige straal koelwater uit de uitlaat. Een zwakke, onderbroken of afwezige waterstroom kan duiden op een impellerprobleem.

  • Oververhitting van de motor

    Als je motor sneller warm wordt dan normaal of als het alarm voor hoge temperatuur afgaat, is de impeller een van de eerste onderdelen die je moet controleren.

  • Ongewone geluiden uit de waterpomp

    Versleten of gebroken schoepen kunnen zorgen voor onbalans in de waterpomp, wat hoorbare trillingen of een jankend geluid veroorzaakt. Dit jankende geluid kan ook veroorzaakt worden door een drooglopend impeller, als bijvoorbeeld het wierfilter verstopt zit.

  • Rubberdeeltjes in het koelsysteem

    Bij demontage van de waterpomp kun je stukjes rubber in de behuizing aantreffen. Dit is een duidelijk teken dat de impeller aan het afbreken is. 

  • Lang stilgestaan? Dan is preventieve vervanging nodig

    Impellers verliezen hun flexibiliteit als ze lang in dezelfde positie staan. Heeft je motor maanden of jaren niet gelopen? Dan kan de impeller broos of vervormd zijn. Controleer deze en vervang indien nodig.

  • Hoelang gaat een impellerpomp gemiddeld mee?

    Een impellerpomp gaat gemiddeld 5 tot 7 jaar mee.

Hoe vaak moet je een impeller vervangen?

Volvo Penta zelf adviseert over het algemeen om de impeller één keer per jaar of na 200 draaiuren te vervangen – afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Voor motoren die intensief worden gebruikt of in zout water opereren, is jaarlijkse vervanging sterk aan te raden. Niet zeker of het impeller vervangen moet worden? Controleer dan altijd het impeller op slijtage, stugheid en scheurvorming.

Visuele inspectie bij twijfel

Als je de impeller uitbouwt, let dan op:

  • Afgebroken of gescheurde schoepen
  • Vervorming van het schoepenwiel
  • Scheuren tussen de body en schoepen
  • Uitharding of verkleuring van het rubber
  • Slijtage aan de kern of as

Onze tip: Vervang jaarlijks, voorkom schade

Een nieuwe impeller kost relatief weinig – zeker in vergelijking met de kosten van een oververhitte motor of een beschadigde cilinderkop. Bij MarineDustrie bieden we hoogwaardige impellersets aan voor diverse Volvo Penta motoren, inclusief pakking en smeermiddel.

Impeller Volvo Penta - 21951356 24139377

📦 Impeller nodig voor jouw Volvo Penta?

Bekijk ons assortiment impellers en Impellerpompen hier:

Vovlo Penta impellers Voor Volvo Penta impellerpompen

Heb je twijfels over welk type je nodig hebt? Stuur ons gerust een bericht met je motortype of serienummer – wij helpen je graag verder.

Alec Homsma eigenaar van Marinedustrie, specialist in scheepsmotoren en industrie motoren

Vragen over Impellers & impellerpompen? neem dan contact met ons op